ایکس ری

۲۰ ویژگی یک دندانپزشک خوب

دندانپزشکی چیزی بیش از یک سری ابزار و اعمال است که در دانشکده‌ی پزشکی فرا گرفته می‌شود. یک دندانپزشک خوب نه تنها باید دانش انجام کارهایی را که لازمه‌ی حرفه‌ی اوست داشته باشد، بلکه باید دارای یک سری ویژگی‌های ذاتی نیز باشد یا حداقل آن‌ها را در خود پرورش و رشد تا بتواند خدمات پرشکی مناسب و باکیفیتی را به مراجعین خود ارائه دهد. در ادامه این مطلب به ۲۰ ویژگی یک دندانپزشک خوب میپردازیم

۱- یک دندانپزشک خوب باید از کمک کردن به دیگران لذت ببرد:

وظیفه‌ی اصلی هر دندانپزشک خوب کمک به مردم در محافظت از دندان‌ها و کاستن از درد و مشکلاتی است که بیماری‌های دهان و دندان موجب آن می‌شود. یک دندانپزشک نه تنها باید به پولی که بابت ارائه‌ی خدمات می‌گیرد علاقه داشته باشد، بلکه کمک به مردم را نیز سر لوحه‌ی کارهای خود قرار دهد.

 توانایی لذت بردن از کمک به مردم اهمیت بسیار زیادی دارد چون فردی که فقط به‌خاطر پول دندانپزشکی می‌خواند نه تنها دندانپزشک بدی از آب در می‌آید، بلکه به احتمال زیاد به پولی هم که  دنبالش است نمی‌رسد.

۲- رفتاری اطمینان‌بخش و حاکی از اعتماد:

بسیاری از بیماران فکر مراجعه به دندانپزشک را دوست ندارند و حتی عده‌ای از آن وحشت دارند. این ترس در نتیجه‌ی نفرت مردم از انجام عمل در داخل دهان‌شان است. اما اگر دندانپزشک رفتار اطمینان‌بخش و حاکی از اعتماد داشته باشد، می‌تواند باعث شود که ترس بیمار بریزد و در مطب او احساس امنیت و راحتی بیشتری کند.

۳- داشتن مهارت‌های اجتماعی:

دندانپزشک در حین کار نه تنها باید کاری کند که بیمار راحت باشد و حواسش از کار پرت شود، بلکه نوع بیماری که او از آن رنج می‌برد را برایش توضیح دهد و بگوید برای بر طرف کردن این مشکل از چه عملی استفاده می‌کند و بالاخره این‌که بیمار باید چکار کند تا در آینده به این مشکل گرفتار نشود.

۴- تمایل و توانایی رعایت اصول کار:

دندانپزشک برای مراقبت یا تعمیر دندان‌های بیماران ملزم به رعایت یک سری اصول استاندارد است. هرگونه انحراف از این اصول نه تنها سلامت بیمار را به خطر می‌اندازد، بلکه احتمال شکایت از دست دندانپزشک به مراجع قانونی را بالاتر می‌برد.

۵- دقت در کار و توجه به کوچکترین جزئیات:

از دندانپزشک انتظار می‌رود ریزترین مشکلات را که ممکن است از چشم خود بیمار هم دور بماند شناسایی کرده و بتواند آن را اصلاح کند.

۶- یک دندانپزشک خوب مهارت در کار با دست بالایی دارد:

این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست چون کار دندانپزشک با دست است و برای اصلاح مشکلات دندانی لازم است حرکات بسیار دقیقی را در دهان بیمار انجام دهد.یک لغزش کوچک می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی غیر قابل جبران دهان یا دندان بیمار شود.

۷- یک داندانپزشک خوب نظافت و تمیزی محل کار خود را رعایت میکند:

نظافت نیز بخش مهمی برای متمایز کردن یک دندان پزشک خوب از بد میباشد. محیط درمان دندان‌پزشکی مانند هر محیط درمانی دیگری سرشار از ذراتی است که به‌سادگی می‌توانند باعث آلودگی‌های مختلف شوند و انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و اسپور‌ها را بین بیماران، دندان‌پزشک، پرسنل مرکزدرمانی و حتی افراد خارج از محیط درمانی انتقال دهند. شایع‌ترین این حامل‌های آلودگی آئروسل‌ها هستند که به ذرات جامد یا قطره‌های مایع معلق در هوا اطلاق می‌شوند. این ذرات به‌دلیل اندازه کوچک خود به راحتی می‌توانند از سراسر دستگاه تنفس، از جمله نای، نایژه‌ها و نایژک‌ها عبور کنند و سرانجام در کیسه‌های هوای درون شش‌ها در کنار جریان خون قرار گیرند و در بدن پخش شوند.

۸- خوب گوش دادن به صحبت های بیمار:

یک دندانپزشک خود به بیمارن خود کمک نوده و مهارت گوش دادن خود را تقویت می کند. یک دندان پزشک عالی زمانی را به گوش کردن به نگرانی های بیمار اختصاص می دهد و هرگز سراسیمه به سراغ درمانی نمی رود که فرد به طور پنهان از آن هراس دارد.

۹- انگیزه یادگیری بالا در تخصص خود:

حوزه ی دندان پزشکی روز به روزدرحال پیشرفت می باشد. دندان پزشک باید دائما در مورد روش های دندان پزشکی اطلاعات خود را به روز کند و از جدیدترین محصولات اطلاعات کسب کند.و از جدیدترین متد استفاده کند.

۱۰- ارزش قائل شدن برای وقت و زمان بیمار:

ممکن است ساعت ها در مطب نشسته باشید و یا دائما هزینه هایی را پرداخت کرده باشید  که برای شما سنگین بودند، این ها علامت های قرمزی هستند که نشان می دهند دندان پزشک شما برای وقت و پول شما ارزشی قائل نیست. یک دندان پزشک خوب مانند شما وقت شناس است و در زمان پیشنهاد گزینه ی درمانی توان مالی شما را نیز در نظر می گیرد. برای مثال اگر برای سفید کردن دندان ها بتوانید از راه حل های خانگی استفاده کنید، شما را وادار به بلیچینگ در مطب نمی کند و از وجود ابزارهای موجود در داروخانه برای حل سریع مشکل باخبر می سازد.

۱۱- تمیز نگه داشتن مطب و ضد عفونی کردن:

انجمن های  دندانپزشکی آمریکا توصیه می کنند برای اطمینان از تمیزی مطب دندانپزشک، به اطراف نگاهی بیاندازید و آنجا را بررسی کنید. اگر متوجه وجود دستکش های قدیمی و ابزارآلات کثیف و دور نریخته گشتید، احتمالا دندان پزشک شما آلودگی را به کل اتاق منتقل کرده و شما و خانواده تان در معرض ابتلا به بیماری های عفونی قرار دارید.

۱۲- دندانپزشک خوب دنبال ارتباط طولانی با بیمار خود میباشد:

یک دندان پزشک خوب زمان ملاقات بعدی را تعیین می کند و قبل از سررسید موعد قرار، آن را به بیمار یادآوری می کند. آزمایشات و عکس برداری اشعه ی X دقیقی از وضعیت دندان های شما در پرونده تان نگه می دارد، و زمانی که به مطب وی مراجعه می کنید با شما گرم و صمیمی برخورد می کند. اگر دندانپزشک شما به نحوی رفتار کند که گویی برای معاینه‌ای یک جلسه ای برنامه ریزی نموده، احتمالا زمان آن رسیده است که به دنبال دندان پزشک دیگری باشید.

۱۳- یک دندانپزشک خوب ترس را در بیمار از بین می‌برد:

دندانپزشک خوب باید رفتاری اطمینان‌بخش و پر از اعتماد داشته باشد. بسیاری از بیماران فکر مراجعه به دندانپزشک را دوست ندارند و حتی عده‌ای از آن وحشت دارند. این ترس در نتیجه‌ی نفرت مردم از انجام عمل در داخل دهان‌شان است. اما اگر دندانپزشکرفتار اطمینان‌بخش و حاکی از اعتماد داشته باشد، می‌تواند باعث شود که ترس بیمار بریزد و در مطب او احساس امنیت و راحتی بیشتری کند.

۱۴- بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته:

دندانپزشک خوب از تکنولوژی پیشرفته بهره می‌گیرد تا بتواند تکنیک‌های جدید ارائه شده از سوی متخصصین مختلف را پیاده و مشکلات گوناگون را با موفقیت و به روشی موثر درمان کند. به بیان دیگر دندانپزشک خوب به حرفه خود عشق می‌ورزد و نهایت سعی خود را می‌کند تا بتواند ناراحتی بیماران را با ارائه خدمات پیشرفته تسکین دهد.

 البته دندانپزشکان موفق شتابزده و پیش از اثبات ایمنی و تاثیرگذاری فن‌آوری جدید و صرفاً برای تحت تاثیر قرار دادن بیماران خود به آن روی نمی‌آورند. دندانپزشک ماهر بهترین‌های حوزه دندانپزشکی را بررسی می‌کند تا با تجهیز کردن مطب خود، وضعیت و زندگی بیماران را بهبود دهد. این شیوه بهترین روش تبلیغ برای دندانپزشکان موفق است.

۱۵- یک دندانپزشک خوب باید تجربه بالایی داشته باشد:

دندانپزشکانی که از تجربه 5 تا 10  ساله برخوردارند، خدمات بهتری ارائه می‌دهند. تجربه در دندانپزشکی مهم است.

۱۶- یک دندانپزشک خوب باید همیشه در دسترس باشد:

دندانپزشک باید در زمان نیاز بیمار در دسترس باشد. ایشان وقت گرفتن از دندانپزشک را فرایندی پردردسر و کلافه کننده نمی‌کند. ساعات کاری مطب نیز باید با برنامه زمانی شما هماهنگ باشد.

۱۷- معتبر و سرشناس بودن:

دندانپزشکان خوب معتبر و سرشناس‌اند. اگر دندانپزشک ماهر باشد، بیماران سابق ایشان را توصیه خواهند کرد. توجه نمایید که بررسی نظرات ثبت شده در سایت‌ پزشک متخصص بهترین روش برای اطمینان از مهارت و اعتبار دندانپزشک است.

۱۸- یک دندانپزشک خوب باید در مطب خود اتاق انتظار بیماران داشته باشد:

از آنجا که بیماران در یک رده سنی قرار نمی گیرند، لذا قرار گرفتن رده‌های سنی در کنار هم مشکل زا میباشد. سالمندان نمیتوانند سر و صداهای خردسالان را تحمل کنند. از این ایجاد دو اتاق انتظار مجزا ضروری به نظر میرسد. در اتاق انتظار کودکان قرار دادن عروسک، اسباب بازی نیز میتواند آنها را سرگرم کند تا از سر و صدا کردن بپرهیزند.

۱۹ – یک دندانپزشک خوب باید بخش پذیرش منظمی داشته باشد:

مکانی که بیماران پذیرش میشوند، باید مجزا از سایر قسمتهای مطب باشد. قسمت پذیرش باید به گونه ای باشد که در یک سمت مراجعان و در سمت دیگر کارکنان مطب قرار بگیرند و در عین حال مراجعه‌کنندگان بتوانند در حالت ایستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم‌توان جسمی) با کارکنان مطب صحبت کرده و فرم‌های لازم را پر کنند. برای منشی مطب که مسولیت پذیرش بیماران و بایگانی پرونده‌ها را بر عهده دارد باید مکان جداگانه ای در نظر گرفته شود.

۲۰- یک دندانپزشک خوب به پرسنل و کارکنان خود اهمیت می دهد:

دندان پزشک خوب به بیمار اهمیت می دهدو مراقب رفتار خود با کارکنان  هست. تعامل وی با همکاران و پرستاران را بررسی کنید، زیرا بدین ترتیب در مورد سبک مدیریت وی و خلق و خوی وی در کار ایده های زیادی به دست می آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *