روش های درمان بیماری لثه

راهنمای کاربردی: چگونه نشانه‌های بیماری پریودونتال را تشخیص دهیم

1) مقدمه

1.1) بررسی مختصر بیماری پریودنتال

این بیماری، که می‌تواند باعث از دست رفتن دندان شود، در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. با توجه به اینکه 47.2 درصد از بزرگسالان بالای 30 سال در ایالات متحده دچار این بیماری هستند، شناخت علائم آن بسیار حیاتی است. این مقاله، راه‌هایی برای تشخیص نشانه‌های بیماری پریودونتال را ارائه می‌دهد که کمتر در مورد آن صحبت شده است.

1.2) اهمیت شناخت نشانه‌های بیماری پریودونتال در مراحل اولیه

اهمیت شناخت نشانه‌های بیماری پریودونتال در مراحل اولیه برای بیماری پریودنتال بسیار حیاتی است. با توجه به اینکه بیش از نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال در جهان دچار این بیماری می‌شوند، تشخیص زودهنگام علائم می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.

2) مفهوم بیماری پریودنتال

2.1) بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یک بیماری خاص مربوط به لثه است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض بسیار دردناکی شود. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که پلاک‌ها زیر لثه تجمع پیدا کنند. پلاک یک لایه نازک بدون رنگ و چسبنده از باکتری است. در صورتی که درمان نشود، می‌تواند باعث آبسه دردناک، حرکت و آسیب به دندان و خوردن استخوان فک زیرین شود.

2.2) علل و عوامل خطر

بیماری پریودنتال، یک عفونت بافت‌های اطراف دندان است. این بیماری معمولاً به دلیل عادت‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود. پلاک یا یک لایه چسبنده از باکتری‌ها، روی دندان‌ها جمع شود و سفت می‌شود و اگر درمان نشود، می تواند به استخوان های اطراف لثه آسیب برساند. در بدترین حالت ممکن است دندان ها لق شوند یا نیاز به کشیدن داشته باشند.

2.3) مراحل بیماری پریودنتال

نشانه‌های بیماری پریودونتال متعدد می‌باشد. در مراحل اولیه باعث التهاب لثه می‌شود. این التهاب با خونریزی در هنگام لمس یا مسواک زدن شروع می‌شود. در مراحل بعدی، الیاف نگهدارنده و استخوان درگیر می‌شوند و بیماری به مراحل پیشرفته‌تری می‌رسد. در این مرحله، لثه تحلیل می‌رود و در برخی مواقع ممکن است ریشه‌های دندان نمایان شوند. در صورتی که بیماری پیشرفت کند، ممکن است دندان‌ها کشیده شوند.

3) نشانه‌های بیماری پریودونتال

3.1) تغییرات لثه

بیماری پریودنتال، ناشی از باکتری‌های موجود در دهان است. نشانه‌های بیماری پریودونتال شامل خونریزی و تورم لثه، به خصوص هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، پس رفت لثه، فاصله‌گیری دندان‌ها و بوی بد دهان است. اگر درمان نشود، می‌تواند باعث تخریب بافت‌های استخوانی فک و سست شدن دندان‌ها شود. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک توصیه می‌شود.

3.2) تغییرات در دندان ها و بایت

نشانه‌های بیماری پریودونتال اغلب به طور ظریف شروع می‌شوند. لثه‌های قرمز و ورم کرده که به راحتی خونریزی می‌کنند، نشانه‌های اولیه هستند[1]. با پیشرفت بیماری، دندان‌ها ممکن است شل شوند و در بایت تغییرات شدیدی ایجاد شود. به طور نگران‌کننده، تقریباً نیمی از تمام بزرگسالان در ایالات متحده، به نوعی بیماری لثه دارند.

3.3) علائم دیگر دهان

نشانه‌های بیماری پریودونتال می‌تواند بیشتر از مشکلات لثه باشد، بوی بد دهان، جویدن دردناک و دندانهای حساس از نشانه‌های رایج هستند، که نیمی از بزرگسالان آمریکا با آن درگیر می‌باشند. استفاده از نخ دندان، مواد غذایی غنی از ویتامین می‌تواند از این مشکلات جلوگیرری نماید.

4) نشانه‌های بیماری پریودونتال کمتر شناخته شده

4.1) تأثیر بر سلامت کلی

بیماری پریودنتال، اگر درمان نشود، می‌تواند پیشرفت کند و در دهان گسترش یابد. این بیماری این فقط به دهان و دندان آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند منجر به بیماری‌های مرتبط شود و خطر جدی برای سلامت کلی ایجاد کند. گفتنی است در برخی از موارد ممکن است بیمار هیچگونه علائم این بیماری را به شکل محسوس مشاهده ننماید.

4.2) ارتباط با بیماری های سیستمیک

نشانه‌های بیماری پریودنتال فقط محدود به دهان نیستند. تحقیقات آن را به بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری‌های تنفسی مرتبط کرده‌اند. همچنین به طور نگران‌کننده‌ای با افزایش خطر عوارض بارداری مرتبط است. تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند عوارض جدی را پیشگیری نماید.

5) زمانی که باید به دنبال کمک حرفه ای بروید

5.1) شناسایی علائم جدی

در برخورد با نشانه‌های بیماری پریودونتال، باید به فوریت ها توجه کنید. بدنبال بوی بد دهان، لثه های قرمز و متورم، و درد هنگام جویدن باشید. اگر دندان شما شروع به لرزش کرد، نیاز به کمک اخصصی دارید. این علائم می توانند نشان دهنده ی پیشرفت بیماری باشند. برای پیشگیری، دو بار در سال به متخصس جراحی لثه مراجعه کنید. این اطلاعات ممکن است در بسیاری از وبلاگ ها بیان نشود، اما برای سلامت دهان و دندان شما حیاتی است.

5.2) اهمیت معاینات دندانی منظم

روزانه حفظ بهداشت دهان و دندان برای لبخند سالم بسیار حیاتی است. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه، پلاک دندانی را حذف می کند. توصیه می شود حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. اجتناب از محصولات توتون و محدود کردن مصرف الکل همچنین می تواند به سلامت خوب دهان کمک کند. این عملیات می تواند نشانه‌های بیماری پریودونتال را جلوگیری کند. جالب است که تحقیقات نشان می دهد رابطه ای بین سلامت دهان و سلامت کلی وجود دارد، از جمله شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی. این گام های ضروری اغلب در بسیاری از وبلاگ ها نادیده گرفته می شوند.

6) پیشگیری و درمان

6.1) روش های بهداشت دهانی روزانه

6.2) درمان های حرفه ای برای بیماری پریودنتال

درمان های تخصصی برای بیماری پریودنتال شامل جرمگیری عمیق سطوح ریشه دندان، درمان با داروها، و گاهی اوقات جراحی تصحیحی است. این درمان ها عفونت را کنترل می کنند و میکروبیوتای سالم را بازیابی می نمایند. اگر درمان های محافظتی موثر نباشند، ممکن است عمل جراحی لازم باشد. این عملیات جراحی با هدف حذف پاکتهای بین دندان و استخوان که می تواند باکتری را پناه دهد، انجام می شود. پس از درمان، حفظ بهداشت عالی دهان برای جلوگیری از عود بیماری ضروری است. گفتنی است این گام های ضروری اغلب در بسیاری از وبلاگ ها نادیده گرفته می شوند.

7) نتیجه گیری

7.1) خلاصه ای از شناخت نشانه‌های بیماری پریودونتال

تشخیص نشانه‌های بیماری پریودونتال حیاتی است. نشانه‌های بیماری پریودونتال شامل بوی بد دهان، لثه های قرمز یا متورم، و جویدن دردناک است. تشخیص زودهنگام می تواند از پیچیدگی های شدید جلوگیری کند. مراجعات منظم دندانپزشک کمک می کند تا علائم را زودتر شناسایی کند. اگر درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بنابراین، حفظ بهداشت خوب دهان و مراجعات منظم دندانپزشک ضروری است. این گام ها اغلب در بسیاری از وبلاگ ها نادیده گرفته می شوند اما برای سلامت دهان و دندان حیاتی است.

7.2) فکر نهایی در مورد اهمیت سلامت دهان

سلامت دهان و دندان پنجره ای به سلامت کلی شما است. این موضوع از آنچه شاید فکر می کنید مهم تر است. سلامت خوب دهان و دندان نه تنها شما را قادر به انجام وظایف روزمره مانند صحبت کردن، لبخند زدن، بوییدن، خوردن می‌کند، بلکه بر ارتباطات، روابط انسانی و پیشرفت مالی نیز شما نیز مهم است. سلامت دندان ضعیف عواقب جدی دارد، از جمله شرایط دردناک، معلول کننده و درمانهای گران قیمت. سلامت دهان و دندان را کنار نگذارید؛ این موضوع قابل توجهی دارد. این یک عامل حیاتی در ماشین سلامت کلی شماست.